Baby Sarahs Home I

1 december 2013 - Bommayapalayam, India

Hoi allemaal,

Hoe is het daar? Is het al winterkoud? Ik hoop dat jullie allemaal een fijne sinterklaas hebben gevierd of nog gaan doen. A.s vrijdag ben ik er ook klaar voor om toch  nog wat gezelligheid mee te pikken van de Sinterklaas in 'Huize van Hegelsom'! :-)

Afgelopen maandag kwamen Senthil & Kerin (project coordinator) op  stagebezoek om een gesprek te hebben met het schoolhoofd. Ze hebben aangegeven wat mijn opleiding inhoud en of er dus ruimte was om dans en theater lessen te geven. Dit gesprek heeft goed gedaan, want dezelfde dag heb ik 2 danslessen gegeven. In de ochtend geef ik samen met floor: Science, English, Social en Math en in de middag geef ik 2 a 3 danslessen in een lokaaltje.

Maandag: Mijn eerste dansles! Floor liep deze dag met mij mee dus zij wilde wel assisteren bij de dansles. Ik had niet verwacht dat ik dezelfde dag al dansles mocht geven dus ik had geen muziek bij me. Gelukkig hadden ze in het lokaal nog een aantal Tamil muziek cd's liggen die ik kon gebruiken. Dus ik heb de twee danslessen lekker geimproviseerd.

Dinsdag: In de ochtend heb ik lesgegeven samen met floor. Dit waren vrij pittige groepen dus we waren blij dat we met z'n 2 waren. Soms worden we in een klas gezet en moeten we de kinderen vragen welk vak nu hebben. Het schoolhoofd spreekt namelijk bijna tot geen engels dus die zegt gewoon: " 2e boom van links en de eerste rechts ga daar maar lesgeven" :p!  Het is elke keer weer een verassing, haha. Het tweede uur hadden we een groep van 25 kinderen van ongeveer 10 jaar oud. Ze waren ontzettend blij dat we weer bij hen kwamen lesgeven, maar ook ontzettend druk! We willen ze dan ook leren dat ze eerst hun vinger moeten opsteken, de beurt krijgen, en dan iets mogen zeggen. Helaas loopt dit nog niet zo soepel. Als je ze een vraag steld schreeuwen ze gewoon door elkaar: Miss! Miss! Chilotie! Flora! Miss! Wie het hardst schreeuwt krijgt de beurt, denken ze :-(.. Nou daar gaat je rust, want het kost ontzettend veel energie ze duidelijk te maken dat dit niet echt werkt. Soms moeten we erom lachen, en soms komt het stoom ons uit de oren! Je merkt heel erg dat het schoolsysteem hier heel anders in elkaar zit. Want op het moment dat er een indiaase mannelijke docent binnenkomt gaan ze netjes zitten, en houden ze hun mond (hij heeft dan ook wel een stok bij zich als ze niet stil zijn, dus op zich is dat ook niet zo'n leuk gezicht :(. Maar hun hebben heel veel macht en bij ons is dat gewoon anders. Een groot positief punt is dat de kinderen heel liergierg zijn. Ze zijn gewoon ontzettend enthousiast en blij dat ze naar school mogen. Ze willen constant voorlezen uit het boek, het antwoord geven of een vraag stellen. Het enige nadeel is dat geen FLAUWIDEE hebben wat ze lezen, wat ze vragen of welk antwoord bij welke vraag hoort! Soms moet ik dan lachen en als ik er langer over nadenk vind ik helemaal niet leuk. Ze hebben gewoon geen flauw idee, en dan hoor je dat ze graag dokter willen woorden, of dierenarts of architect en dan denk ik. Ja, maar HOE? Ze dreunen gewoon woordjes in hun hoofd in de hoop dat het blijft plakken. Floor en ik hebben hier lang over gesproken en besloten dit iets anders aan te pakken. Per Alinea gaan we bespreken wat de woorden betekenen en op het einde doen we een spelletje waarbij ze punten kunnen verdienen met het juiste antwoord. Dit werkt nog niet helemaal goed, maar wehebben er vertrouwen in dat het kwartje ooit een keer gaat vallen.

De twee danslessen die ik 's middags heb gegeven gingen perfect. Ik heb eerst weer de tamil muziek (indiaase muziek) aangezet omdat ik bang was dat ze niet goed op 'westerse muziek' zouden reageren. Floor zei dat ik het gewooon moest proberen en vanzelf zou zien hoe ze zouden reageren. Nou ze gingen helemaal los!! En ze zijn goed! Niet normaal! We hadden een paar dansoefeningen gedaan en vervolgens kregen ze de opdracht samen een dans te maken. Binnen 5 minuten stonden ze te knallen op mijn muziek! Ze passen zich ontzettend snel aan! Dans zit echt in hun lijf, dat kun je heel goed zien. Het bracht me op alllemaal nieuwe ideeen!

Woensdag: Lekker naar het zwembad geweest, gezwommen en boekjes gelezen. Ik heb daarna vanuit mijn luie ligtstoel een product en proces evaluatie gemaakt over de laatste 2 dagen. Zodat ik mezelf steeds een beetje beter kan maken.

Donderdag: Weer gezellig lesgegeven met Floor. Een lesje English (verhaal over blind en doof zijn), een lesje Science (over botten, spieren, en weefsels), en een lesje TAMIL! :O! Je snapt natuurlijk wel dat dit niet mogelijk is. Wij spreken de taal niet. Dus ik weer naar beneden naar het schoolhoofd en zeg tegen haar: "Die kiddo's hebben een les tamil, dat kan ik helaas niet geven want ik spreek geen tamil". Het enige wat ze deed is me aankijken en met haar hoofd schudden van links naar rechts, boven naar beneden.  (Is het nou Ja of Nee). Ik heb haar toen bedankt voor haar tijd en heb 45 minuten een Engelse les gegeven gemixt met theater oefeningen. Ze moesten een gesprekje voeren in het engels met verschillende emoties. Dit ging heel goed. Zo leren ze zichzelf presenteren, uitdrukken, expressie en stemgebruik. Dus ik was allang blij, ik dacht ik trek lekker mijn eigen plan!

Vrijdag:  Was ik lekker vrij! Wat doe je als het 34 graden is, geen wind en alleen maar zon? ZWEMMEN! Het leuke was aan deze dag dat we met z'n viertjes waren. Ik, Ida, Floor en Connie. Connie (19 jr) is een jongen uit Duitsland. Hij werkt in het weeshuis met de gehandicapten bij Baby Sarahs Home. Het enige verschil is dat Connie 6 dagen per weerk en 24 uur per dag vrijwlligerswerk doet!! Hij is daar dus internt. Wat natuurlijk ontzettend zwaar is: Eten geven, verschonen, drinken, douchen, spelletjes doen, er samen mee op een kamer slapen. Alles! Dus wij hebben hem vrijdag weggesmokkeld bij Baby Sarahs Home. Hij had sinds dat hij hier was nog niet gezwommen en niet meer gezien dat zijn bed en het weeshuis. Daarna zijn we lekker een biertje gaan drinken en hebben we bij de pizzaeria 4 overheerlijke italiaanse pizza's besteld (ja! dat kan hier ook haha).

Zaterdag & vandaag: Lekker niks gedaan. Ik heb van mama allemaal boeken gekregen dus ik ben heerlijk aan het lezen en genieten van het zonnetje!

Liefs en een dikke kus uit Auroville, India.

P.s: Ik geef in de ochtend 4 verschillende klassen lessen (english, science blablaba) en 's middag 2 of 3 danslessen.

P.s 1: Op dit moment loop ik 3 dagen stage, want ben helemaal gesloopt na een dag haha!

P.s 2: Het danslokaaltje waar ik lesgeef is op de locatie van het weeshuis. (3 min lopen vanuit het schooltje). Het is ongever 20 m2 en er zitten geen ramen in alleen een ventilator dus je kunt je voorstellen dat ik zeiknat uit dit hokje kom als ik klaar ben met een dansles.

P.s 3: De kinderen vinden mijn muziek super cool!

P.s 4: We hebben Liam (31 jaar) leren kennen. Een gast die al vanaf zijn 18e reist over de hele wereld. Hij heeft ons gisteravond alleen maar mooie reisverhalen verteld. Hij ziet eruit als Brad Pitt en komt uit Canada! Beter kunnen wij 3 vrouwen het niet treffen!

P.s 5: We gaan dadelijk met z'n 3 een weekendje weg plannen.

1. Mama:
    1 december 2013
    Ha Lottie, weer een leuk verhaal. Geniet van je weekend en plan maar een leuk uitstapje. Doe de groetjes aan de kids van Marie-José misschien kunnen ze dat wél uitspreken, ha ha.
  2. Corina:
    1 december 2013
    Hoi Charly, net al je verhalen gelezen. Geweldig. Super dat je dit doet! Ik wens je nog een fantastische tijd en blijf je volgen. Liefs, Corina (oud team Sanaz)
  3. Sander:
    2 december 2013
    Je hebt je draai inmiddels wel gevonden daar zo te merken. Geniet van de omgeving, natuur en van het land.
    Veel plezier nog!
    Liefs,
    Sander
  4. Debby:
    2 december 2013
    Lieve Char! wat een leuk verhaal! Zo te horen heb je in elk geval genoeg afwisseling in je stage! geniet ervan! xx
  5. Oonagh:
    2 december 2013
    Wat leuk om te lezen! Fijn ook dat je je eigen plan kan trekken :-)
    Het klinkt ondanks de hitte en de stage super relaxed!

Veel plezier nog en we denken aan je hier in de kou.. (het schijnt te gaan sneeuwen dit weekend, joehoe.. -_- )
  6. Oonagh:
    2 december 2013
    P.s Ik meteen aan de jonge brad pitt uit ''7 years in Tibet''.. Pictures please!! ;-)
  7. Marly:
    4 december 2013
    Hoi Charlotte, geweldig leuk je verhalen te lezen. Ik zie dat je het erg naar zin hebt. En dat de stage goed bevalt.
    xxx
  8. Iris:
    4 december 2013
    Mop! Heerlijk om je verhalen te lezen. Je vermaakt je prima, ga leuke dingen plannen en geniet, Enjoy! Ook super dat je lessen goed gaan en je lekker kunt improviseren en char kunt zijn. Liefs en kus