Stage is begonnen!

24 november 2013 - Bommayapalayam, India

Hee lieve mensen,

Weer een nieuwe verhaal uit India.

In het vorige verhaal had ik al verteld dat ik was begonnen met stage, afgelopen maandag mocht ik weer. Ik heb toen 3 klassen lesgegeven. Helaas niet waar ik goed in ben. Ik heb 3 lessen 'English'  gegeven. Geen dans, drama maar engels. Dit was niet helemaal de bedoeling, maar ik heb het toch maar gedaan. Met een klas heb ik langer samengewerkt, en met hen heb ik een eerste band kunnen opbouwen. Ze waren ontzettend nieuwsgierig en stelde veel vragen: Of ik broers of zussen had, hoe mijn ouders heette, waar ik vandaag kwam, waarom ik blank was en bruine krullen had en mijn naam. Ik heb mijn naam op het bord geschreven en ze gingen elke letter herhalen. Uiteindelijk spraken ze mijn naam uit als: "Chilottie". Ze spreken hier de 'a' uit als een 'i'. Dus toen werd het Chilottie. Ik vond het wel grappig en zal er naar gaan luisteren. Ik wilde ook graag de namen van de klas leren kennen. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, omdat de namen nogal in gewikkeld zijn. Impressie: Rupavathi. Gnanaprakash, Sureshsumar, kowsalya, aadie, seenuvasan, abinaya, patrash, kumar en madignanaya. Ik heb er een spelletje van gemaakt. De namen-dans. Ze mochten een beweging bedenken bij hun naam. Heb je een korte naam maak je een korte, krachtige beweging. Als je een langere naam hebt kun je beweging groter maken en langzamer of meer bewegingen toevoeegen. Ze snapte het gelijk en kwamen met de meeste creatieve bewegingen aanzetten die bij hun namen pasten. Binnen 20 minuten wist ik alle namen! Woehoeee!

Dinsdag, woensdag en donderdag ben ik 'thuis' gebleven omdat ik me niet lekker voelde. Ik had delli-belli (buik-problemen), hoofdpijn en de energie van een dweil. Dit was jammer, want ik had een redelijk eerste start gemaakt op stage. Gelukkig voelde ik me vrijdag alweer iets beter en mocht ik weer met dezelfde klas aan de slag. Ik heb weer geen dans, theater of drama gegeven. Maar english, sign and Cheography. Haha.  Je wilt niet weten hoe ik die lessen heb gegeven, maar ik heb Maar wat gedaan. Ik ben ontzettend creatief omgegaan met de stof en hoorde achteraf van mijn zus dat ik het nog niet eens zo slecht had gedaan. Ik heb zelf ontzettend hard gelachen toen ik wegging, want het sloeg helemaal nergens op. De kinderen vonden het leuk, dus dat is belangrijk. Ik heb daarna wel aangegeven dat ik een gesprek wil voor de week erop. Want ik moet natuurlijk wel wat gaan doen wat bij mijn opleiding hoort ;-).

Weekend!

Wauw, dat was echt tof. Ik heb een heel leuk weekend gehad samen met Ida en floor. (Lees: P.s). We zijn op een huisfeestje geweest. Midden in de bush,bush stond een grote jungle-huis. Een open keuken, groot dakterras waar je kon dansen, een groot terras waar je lekker kon relaxen. Er waren veel studenten, vrijwilligers en mensen die net als mij stage liepen. Er kwamen veel nationaliteiten bij elkaar: Duisters, spanjaarden, fransen, indiaanse bevolking natuurlijk en afrikanen. Er zijn ontzettend veel studenten uit Afrika die hier in India studeren. Een van hen organiseerde het feestje en dat betekent: Goede muziek! Azonto, salsa,merengue, samba, raggaeton, house en een beetje bollywood. Het was ontzettend leuk! ik werd vaak gevraagd om te dansen met een van de afrikanen. Die vonden het prachtig dat ik ook met booty kon shake! haha!

De dag erna zijn we (Ik, floor en Ida) Pudicherry gaan verkennen met een 'auto' (lees: tuktuk). Het was best comfortabel en je kon toen pas echt zien hoe absurd het verkeer hier is. We hebben toen leuke plekjes gevonden om te winkelen en op het teras te zitten 's avonds hebben we pizza gegeten met z'n allen. Daarna weer naar een feestje. Weer in de bushbush. Kampvuur, muziek en gezelligheid met veel mensen.

Morgen begin ik weer met stage. Ik ga het even allemaal anders aanpakken en vertellen waar ik voor kom. Ik heb ontzettend veel ideeen en die kan ik niet uitvoeren als ik English, Signs en Cheography blijf geven ;). Papa, Mama, Lydwien, Guus en Ans hebben me hierbij geholpen en hebben me op goede ideeen gebracht om iets meer mijn studie erin te verwerken.

Tot snel!

Liefs charlotte

p.s: We hebben een mega zwembad gevonden waar je voor 4 euro kan zwemmen + lunchen en drinken

p.s 1: Floor is aangekomen. Een meid van 36 jaar uit Utrecchhtt! Heerlijk om weer even Nederlands te kunnen praten.

P.s 2: Floor gaat waarschijnlijk ook stage lopen bij Baby Sarahs Home. Ze is met dezelfde organisatie gekomen als ik.

P.s 3: Ida en ik hebben besloten om zelf te gaan koken. Vanavond heb ik spaghetti gekookt in het donker want de elektriciteit was weer eens uitgevallen. Dat is beste spannend en je moet creatief zijn. Erg leuk om een keer te proberen.

P.s 4: Ik rij elke dag 40 minuten naar mijn stage door heet drukke verkeer. Als ik nog niet wakker ben, word ik dat wel op mijn motortje.

P.s 5: We hebben al veel mensen leren kennen waardoor India steeds leuker word

P.s 6:  Muggen vinden mijn heerlijk. Ik krab me een ongeluk

P.s 7: Heerlijk om met vrienden, familie te kunnen skype. Dat is echt heel fijn.

1. Dayara:
    Ha Chilottieeeee,

Wat leuk om alles te lezen! Ik volg je op de voet!
    Wat een namen, jeetje.. en dan je delli-belli, arm kind.
    Tof dat je die lessen zo hebt geimproviseerd, lekker creatief :D!
    Ik ben heel benieuwd om te horen/lezen wat je gaat doen met de lessen die je wil geven.

Doe mij ook zo'n zwembad.. én bush bush feestjes én een crossmotor haha!

Als je een keer wil skypen om te kletsen of om gewoon even Nederlands te babbelen (of Limburgs, wat ik ook wel versta), let me know!

Dikke knufff,
    Day
  2. Madelief:
    Hi,

Wat ontzettend leuk, zeg!! Dat klinkt super. Geniet ervan. En bij een Delhi-belly gewoon cola drinken en bananen eten met wit brood. (en je niet gelijk antibiotica voor een euro laten aanleunen).

Dikke kus,
    Madelief
  3. Charlotte van Hegelsom:
    24 november 2013
    @ day!!!: skype klinkt ontzettend goed! Nederlandssss.. Dat moeten we deze week maar eens doen! Leuk dat je alles leest. Ik hoorde al dat het in Nederland heel koud was. Hier is het bloed heet haha..En dat delli-belli is inderdaad echt niet cool hahaa

@madelief:wat een leuk bericht! Thanks. Ik neem geen medicijnen inderdaad. Ze weten hier precies wat goed voor je is. Haha. Dus hopelijk gaat het een keer over. Tot snel.
  4. Gerda:
    24 november 2013
    Nou dat is dan wel lastig he als je iets anders moet gaan doen als je verwachte, wat natuurlijk wel leuk dat de kinderen je accepteren en iets van je willen leren, ja en die namen, haha dat is nog wel een uitdaging. Hoop dat je volgende week meer van je opleiding mag doe.....beterschap meid nou niet meer ziek worden he
  5. Mona:
    Hey Charlotte!

Erg leuk om te lezen dat je zoveel mensen al hebt leren kennen! Dat maakt alles ook een stuk leuker :) Ik ga ook hard mijn best doen om straks naar feestjes te kunnen haha! Ik hoop voor je dat je straks les mag geven waar je van houdt!

Knuffels!
  6. Mama:
    24 november 2013
    Ha lottie, weer ein leuk verhaol. Sukses morrege en haop maar det ze ut gaon begriepe det bewaege en toniël veur de ontwikkeling van kinder good is. Kus mama
  7. Nikki:
    Haaa Chilottie!
    Klinkt leuk, die houden we erin:D
    Balen dat je lessen nog niet gaan zoals je wilt, maar daar komt na morgen vast verandering in!
    Super dat je er op je eigen creatieve manier toch iets leuks voor de kids van hebt gemaakt!
    En die delli-belli... Dat went vanzelf wel haha! Goedvoor de lijn:D
    Fijn dat je al zoveel leuke mensen hebt leren kennen... Dat maakt zo'n reis een stuk makkelijker en nóg leuker.
    Ennuh... Doe mij ook zo'n gezellig fiske in de bush bush! Super leuk! Shake that bootyyyy... Laat maar eens zien wat wij hollanders kunnen!!
    Lekker genietenvan je tijd daar! En veel succes morgen!
    Kus Nikki
  8. Lenny:
    Charlotte!

Die delli-belli, da's ff doorbijten. Als je het eenmaal hebt gehad en je let een beetje op met wat je eet en drinkt, dan komt het goed.

Mooie verhalen, keep up the good work!

Liefs uit de ghetto called Saint Etienne, La France (waar het 2 graden is en 20cm sneeuw ligt - huilie)
  9. Helma:
    Ha Charlotte,
    fijn um te huuëre det t baeter/good met dich geit...enne... die stage zal met al die gojje advieze ECH waal good komme.. Succes
  10. Manon:
    25 november 2013
    Jaaaaa weer zo'n leuk verhaal!! :D Ik smul er van elke keer haha
    Beterschap en have fun deze week op stage! :D En dat gaat denk ik wel goedkomen met die leuke kids! :D
  11. Charlotte van Hegelsom:
    25 november 2013
    @nikki: dankjewel veur dien leeve bericht. Buikje is alweee iets beter. Ik heb vandaag eindelijk dansles gegeave dus bin huul blie!! En die feestjes heej zien te gek hahah..

@manon: wat super tof dat je alles zo bijhoud!! Echt heel cool! Ik ben ook kei benieuwd naar jou ervaringen straks.. de kids zijn ontzettend druk maar heel leuk!! Xx
  12. Mama:
    Ha Chilottie,

Die naam houden we er maar even in.

Weer even geskyped zojuist. Fijn om je weer even te zien en te horen. Gelukkig gaat het met stage de goede kant op. Ook met je buik gaat het iets beter. Hou je taai, kus groetjes pap.
  13. Iris:
    4 december 2013
    Lieffi. Ik ben super blij dat je het zo naar je zin hebt. Je doet het super. Hoop dat je snel weer helemaal beter bent en je buikje weer goed voelt. Koppi op en succes. You can do it! <3. Knuf